;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Scenariusz
lekcji Matematyki w klasie I Gimnazjum
Temat:
Figury symetryczne w układzie współrzędnych.( 1 godz.)
Cel główny: rozpoznawanie figur symetrycznych w
układzie współrzędnych
Cel operacyjne:
o
uczeń zna własności figur symetrycznych
względem prostej oraz symetrycznych względem punktu,
o
uczeń potrafi zaznaczyć punkty w
układzie współrzędnych,
o
uczeń potrafi odczytywać współrzędne
punktów w układzie współrzędnych,
o
uczeń umie rysować figury symetryczne
względem prostej, gdy figura i oś nie mają punktów wspólnych oraz, gdy mają
punkty wspólne,
o
uczeń umie rysować figury w symetrii
środkowej, gdy środek symetrii nie należy do figury oraz, gdy należy do figury,
Metoda:
- metoda
praktyczna(metoda realizacji zadań wytwórczych),
- praca z
komputerem w grupach dwuosobowych,
Forma pracy:
- praca w
grupach 2 os.
Środki dydaktyczne: komputery- praca w programie GeoGebra (Uwaga! Uczniowie już są zapoznani z podstawowymi funkcjami danego programu),
- kartki z skserowanymi
zadaniami,
-
prezentacja w Power Point „ Figury symetryczne”,
-projektor,
-podręcznik,
zeszyt ćwiczeń- „ Matematyka z plusem” GWO,
Przebieg lekcji:
I). Część wstępna( 5 minut).
Czynności organizacyjne.
Sprawdzenie i ocena pracy domowej.
- praca dotyczyła kreślenia figur w
symetrii osiowej oraz w symetrii środkowej.
II). Nawiązanie do tematu lekcji ( 10 minut).
-
własności punktów symetrycznych względem prostej,
-
własności punktów symetrycznych względem punktu,
-
zaznaczenie punktów A=(2; -4), B=(-3;0),
C=(-1; -4,5)w układzie współrzędnych,
-
odczytanie współrzędnych czterech punktów zaznaczonych w układzie
współrzędnych,
III). Część właściwa lekcji(25 minut).
1. Zapis
tematu na tablicy i w zeszytach uczniów.
2. Nauczyciel
zapoznaje uczniów z prezentacją dotyczącą przekształcania figur w układzie
współrzędnych:
-
symetria względem osi OX,
-
symetria względem osi OY,
-symetria
względem punktu (0,0)
3. Praca
uczniów w grupach 2 os. przy komputerach w programie GeoGebra
4. Pytania do uczniów
dotyczące zależności między współrzędnymi punktów symetrycznych względem
osi OX, OY oraz punktu (0,0).
5. Prezentacja
wykonanych przez uczniów zadań, wnioski dotyczące zależności miedzy
współrzędnymi są zapisane w zeszycie.
IV). Część końcowa ( 5 minut).
1. Zadanie
pracy domowej- zadania z podręcznika. Rysunki pomocnicze wykonywane w programie
GeoGebra.
2. Ewaluacja
zajęć(patrz załącznik nr 4)
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Scenariusz lekcji z matematyki
Klasa VI
TEMAT:
PROCENTY- UTRWALENIE WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI.
Cel
główny:
utrwalenie umiejętności w zakresie stosowania obliczeń procentowych.
Cele
operacyjne:
Uczeń:
§ zna i rozumie pojęcie
procentu, jako ułamka pewnej wielkości,
§ rozumie pojęcie odsetek, saldo, zysk, płaca netto,
płaca brutto,
§ umie obliczać ułamek danej
liczby,
§ potrafi obliczać procent danej liczby,
§ potrafi obliczać liczbę, gdy
dany jest jej procent,
§ potrafi obliczać jakim
procentem jednej liczby jest druga liczba,
§ potrafi stosować obliczenia
procentowe w rozwiązywaniu zadań tekstowych,
§ potrafi precyzyjnie
uzasadnić otrzymane rezultaty i wyciągnąć wnioski,
§ umie opisać różne sytuacje z
realiów życia(ekonomia) stosując język matematyki,
§ umie współpracować w
zespole(słuchać innych, stawiać pytania,),
§ ponosi odpowiedzialność za
wykonywane zadanie w grupie,
Forma:
praca
zbiorowa, praca w grupach(gry
dydaktyczne).
Metody:
q podające- objaśnienia
nauczyciela,
q praktyczne- rozwiązywanie
zdań,
q problemowe,
Typ:
lekcja
utrwalająca
Środki
dydaktyczne: domino
matematyczne, plansza, krzyżówka,
PRZEBIEG
LEKCJI:
I. WSTĘP
Zadanie(
praca zbiorowa- tabela zapisana na
planszy)
Dopasuj
rozwiązanie do polecenia. Do każdego
polecenia sformułuj odpowiedź.
A) Jakim procentem liczby 75
jest liczba 15 ?
B) Ile wynosi 15 % liczby 75 ?
C) 75 % pewnej liczby to 15.
Jaka to liczba?
I.
x- szukana liczba
|
II.
x- szukana liczba
|
III.
x- liczba procentów
|
x to 15 %
liczby 75
x=0,15*75
x=11,25
|
75
% liczby x to 15
|
x%
liczby 75 to 15
|
II. LEKCJA WŁAŚCIWA - zadania sprawdzające umiejętności uczniów
Uczniowie podzieleni są na grupy trzyosobowe(dobór dobrowolny).
Każda
z grup otrzymuje kartę pracy na, której zamieszczone są zadania.
ZADANIE
1- Krzyżówka (patrz załącznik nr 1)
ZADANIE
2- Na podstawie podanych informacji (każda
z informacji jest zamieszczona na oddzielnej kartce) ułożyć zadanie
tekstowe stosownie do postawionego pytania,
przy
czym wykorzystać jak najmniejszą liczbę informacji. Zadanie należy rozwiązać w
zeszycie.
a)
W styczniu mama wpłaciła do banku na lokatę
terminową 1500 zł.
b)
Tato w styczniu wpłacił 1800 zł.
c)
Różnica pomiędzy wpłaconymi kwotami przez rodziców
wynosiła 300 zł.
d)
Tato wpłacił o 20 % więcej od mamy.
e)
Zarobki
taty stanowią 6/5 zarobków mamy.
f)
Oblicz o ile złotych więcej otrzyma tato po upływie roku od mamy?
g)
Oprocentowanie w skali rocznej wynosiło 8%.
ZADANIE
3 – UŁOŻYĆ POPRAWNIE DOMINO MATEMATYCZNE. (patrz załącznik nr 2)
ZADANIE 4
VOLKSWAGEN BANK direct
|
||
Lokaty 12 - miesięczne
|
||
waluta
|
Złotówki
zł
|
Dolary
$
|
oprocentowanie
|
12$
|
4,5%
|
Pan
Kowalski wpłacił do VOLKSWAGEN BANK
direct 1000 zł i 500$. Ile dolarów będzie
na koncie pana Kowalskiego po roku od
wpłaty?
A
ile po dwóch latach?
III. PODSUMOWANIE I ZAKOŃCZENIE LEKCJI.
Ocena
pracy uczniów w grupach.
Zadanie
i omówienie projektu: "PROCENTY".
BIBLIOGRAFIA:
1. „Sztuka nauczania matematyki
w SP”- Danuta Zaremba, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe,Gdańsk1993 r.
2. „Czynnościowe nauczanie Matematyki”-
Helena Siwek, WSiP, Warszawa 1998 r.
3.”
Matematyka 2001” Poradnik dla nauczyciela klasa 4-6, WSiP, Warszawa 1998 r.
Opracowała:
Jolanta Baleja
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Scenariusz lekcji matematyki w klasie V
- wykorzystanie Internetu.
Temat: Odejmowanie liczb naturalnych. Porównywanie
różnicowe.
Cele lekcji:
-
rozwijanie umiejętności pisemnego odejmowania liczb
naturalnych,
-
kształcenie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem,
-
wdrażanie do poszukiwania informacji w internecie
Metody i formy:
-
korzystanie z Internetu,
-
praca w grupach,
Pomoce dydaktyczne:
-
komputer przyporządkowany danej grupie,
-
karty pracy(zestaw pytań dla danej grupy),
Etapy lekcji.
I.
Sprawdzenie i ocena pracy domowej.
Praca domowa dotyczyła zastosowania algorytmu
pisemnego dodawania i odejmowania liczb naturalnych.
II.
Nawiązanie do tematu lekcji.
Przypomnienie algorytmu odejmowania liczb całkowitych.
Nauczyciel omawia 3 przykłady na karcie pracy i poleca
wykonanie tych przykładów na zasadzie pracy indywidualnej.
a) różnica
liczb 38000 i 12960,
b) o
ile jest większa liczba 1400 od liczby 398?
c). o ile jest
mniejsza liczba 788 od liczby 1600?
III.
Część zasadnicza lekcji.
a) Korzystanie z Internetu( adres
stron: WWW:// piastowie.kei.pl
Uczniowie znajdują w Internecie
informacje zgodnie z podanym adresem.
Pytania dotyczą króla Bolesława
Chrobrego oraz króla Kazimierza II Sprawiedliwego.
Czytają tekst ze zrozumieniem.
Czytają tekst ze zrozumieniem.
b). Praca w
grupach- układanie działań do pytań umieszczonych w kartach pracy.
Bolesława Chrobry
|
Kazimierz II
Sprawiedliwy
|
Jak długo żył B. Chrobry?
|
Jak długo żył Kazimierz II Sprawiedliwy?
|
Ile lat panował?
|
Ile lat panował?
|
Ile lat miał B. Chrobry, gdy został królem?
|
Ile lat upłynęło od czasu śmierci Kazimierza II
Sprawiedliwego?
|
W którym roku swojego panowania spotkał się B. Chrobry z
Ottonem w Gnieźnie?
|
Ile lat miał Kazimierz II Sprawiedliwy, gdy został królem?
|
IV.
Utrwalenie omawianego materiału.
V.
Zadanie i omówienie pracy domowej.
·
Wyszukaj w Internecie, jakie są wysokości
największych szczytów w Tatrach oraz Beskidach.
·
Wypisz te
wysokości. tabeli.
·
Oblicz, jaką jest różnica wysokości między
Rysami , a Śnieżnicą.
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Scenariusz lekcji matematyki w klasie
VI
Temat: Różne sposoby interpretacji danych
statystycznych.
Cele lekcji:
-
zapoznanie ze sposobem przedstawiania danych
statystycznych za pomocą diagramów
słupkowych i kołowych,
-
- kształcenie umiejętności korzystania z aplikacji
Excel w celu wykonania diagramu słupkowego i kołowego,
-
wdrażanie do precyzji i dokładności w przedstawianiu
wyników swoich badań,
-
wyrabianie umiejętności wyciągania odpowiednich
wniosków z zebranych danych,
Metody:
-czynnościowa, poszukująca,
Formy:
-praca w grupie,
-praca samodzielna,
Pomoce dydaktyczne: komputer z aplikacją Excel
Etapy
lekcji:
I.
Część wstępna.
a) Sprawdzenie
pracy domowej.
Zadanie
Przeprowadzić badania n/t „Jakie czasopisma czytają najczęściej
dziewczyny, a jakie chłopcy?
Uczniowie w domu mieli opracować wyniki badań
dotyczące danej tematyki. Wyniki zostały przedstawione w postaci tabeli.
Rodzaj czasopisma
|
Dziewczyny
|
Chłopcy
|
Komputer , Świat
|
3
|
8
|
Claudia
|
9
|
-
|
Motoryzacja
|
-
|
3
|
...
|
||
b)Przypomnienie różnych sposobów
opisu danych statystycznych.
II.
Nawiązanie do tematu lekcji.
Nauczyciel informuje, że na
lekcji dzisiejszej zapoznają się również z innym sposobem przedstawiania swoich
badań.
Praca uczniów polega na wykonaniu diagramów
słupkowych do wyników badań zadania z
pracy domowej.( z tego można zrezygnować, kwestia czasu)
Nauczyciel koordynuje pracą
uczniów, wyjaśnia sposób zaznaczania tabeli w arkuszu kalkulacyjnym, a
następnie wykonania tabeli.
III. Część zasadnicza
Zadanie 1 (praca w grupach).
„Ile czasu poświęcam dziennie
na różne
formy spędzania czasu wolnego”?
a)wykonanie tabelki,
b)wykonanie diagramu
słupkowego(łącznie dla całej grupy),
Forma spędzenia czasu wolnego
|
Czas w minutach
|
Łącznie czas dla
grupy
(w minutach)
|
||
Uczeń 1
|
Uczeń 2
|
Uczeń 3
|
||
Gra w piłkę
|
||||
Telewizja
|
||||
Czytanie książek
|
||||
Pływanie
|
||||
Rozmowa z przyjaciółmi
|
||||
Przeglądanie czasopism
|
||||
Uwaga! Uczniowie wykonują diagram słupkowy tylko dla pierwszej i
ostatniej kolumny.
c ) odpowiedz na pytania:
1. Niech każdy z was spróbuje zapisać, ile czasu poświęcił
wczoraj na sport, ile na czytanie, ile na oglądanie telewizji, itd.?
2. Porównajcie swoje dane. Kto z was najdłużej oglądał
telewizję, a kto najkrócej?
3. Jak sądzicie, gdybyście robili dane badania w innym dniu
tygodnia, ich wyniki byłyby takie same?
Zadanie 2(praca w grupach)
Przeprowadzić sondaż w grupie na temat ”Jaka jest moja ulubiona
marka samochodu osobowego?”
a) przedstaw
wyniki w postaci tabeli,
b) wykonaj
obliczenia, jaki procent badanych uczniów w danej grupie wybrał daną markę
samochodu,
c) zaprezentuj
wyniki na forum klasy,
Uwaga: Wyniki badań z ostatniego
zadania zostaną przedstawione na gazetce klasowej.
IV. Podsumowanie lekcji.
Odpowiedz na pytanie, w jaki
sposób można uzyskać informację dotyczącą najbardziej ulubionego zespołu
muzycznego w waszej klasie. Jak te wyniki przedstawić w sposób najbardziej
czytelny?
V. Zadanie domowe.
a). Na podstawie diagramu z prasy
w dziale gospodarczym, sformułuj pytania do informacji tam zawartych.
Lub
Wykonać ankietę dla samorządu
uczniowskiego dotyczącą organizacji
dyskotek(rodzaj muzyki, rodzaj posiłku). Zebrane dane zilustrować za
pomocą diagramu słupkowego i kołowego.
b) diagram kołowy przedstawia
wyniki z ostatniej klasówki z j. polskiego w klasie V
(klasa
V liczy 20 osób).
-
oblicz , ile osób otrzymało ocenę bdb.,db., ..., ndst.,
-
wykonaj tabelkę ,
-
przedstaw wyniki na diagramie słupkowym,
Bibliografia:
Podreczniki i zbiory GWO
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz