Przykład projektu dla klasy 5.
INSTRUKCJA PROJEKTU:
TEMAT: PROCENT – prezentacja w PowerPoint.
1.
CELE:
§
zainteresować
odbiorcę,
§
zebrać i
uporządkować posiadane wiadomości,
§
wskazać na
praktyczne wykorzystanie pojęcia procent w realiach życia
2.
ZADANIA:
§ zaprojektować stronę tytułową - SLAJD 1(hasło, grafika; )
§ korzystając z podręczników , zbiorów zadań, prasy, Inernetu
itp. stworzyć sytuację, która zaintryguje danym problemem- tzw. Starter (SLAJD
2),
§ pojęcie procentu, jako ułamka(graficznie), - SLAJD
3-4,
§ zamiana ułamka na procenty i odwrotnie
- SLAJD 5,
§ obliczenia : procentu danej liczby – SLAJD 6,
§ znajdowania liczby ,gdy dany jest jej procent - SLAJD 7,
§ obliczenia
jakim procentem jednej liczby jest druga liczba- SLAJD 8,
§ podać
przykłady i zastosowanie w zadaniach tekstowych o tematyce dla danej grupy- SLAJD 9-10,
§ wybrać dwa
diagramy (słupkowy i kołowy) z prasy, rocznika statystycznego lub książki
i dokonać analizy( wnioski) na podstawie tego wykresu- SLAJD 11,
Tematy
dla grup:
q
Powierzchnia lądów, wód, oceanów.
q
Wpływ człowieka na środowisko.
q
Wielkość produkcji w firmach.
q
Procenty w banku.
q
Zakup sprzętu elektronicznego.
3.
CZAS PRACY:
3
tygodnie
konsultacje:
co tydzień
prezentacja:
10 minut dla grupy
4.
KRYTERIA OCENY
q Pomysł, niepowtarzalność,
q Poprawność merytoryczna
q Zgodność z instrukcją
q Estetyka pracy,
q Strona graficzna,
q Samoocena uczestników grupy i pojedynczego ucznia
q Prezentacja- ocena nauczyciela i odbiorców,
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Karta WebQuest
dla klasy 3 Gimnazjum
Przedmiot/ Przedmioty: Matematyka
Tytuł zadania: Kopuły
geodezyjne - futuryzm w architekturze
Wprowadzenie: Celem projektu, który wykonacie jest
dostrzeżenie matematyki w wielu dziedzinach życia, również w architekturze.
Zadanie, które jest przed wami ma uświadomić,
w jaki sposób można wykorzystać geometrię w projektowaniu budynków w formie
wielościanów zwanych kopułami geodezyjnymi.
Zadanie:
Efektem waszej pracy ma być prezentacja multimedialna wykonana
w programie PowerPoint.
Uzyskane informacje dotyczące budowli w formie kopuły
geodezyjnej należy uporządkować. W prezentacji proszę podać najbardziej znane
budowle w Polsce oraz za granicą i ocenić, jakie argumenty przemawiają za
rosnącym wciąż zainteresowaniem tego typu budowli. Uwzględnijcie również
instrukcję budowy szkieletu kopuły geodezyjnej, który wykorzystacie w celu
wykonania bryły.
Proces:
Podział na grupy 5 osobowe,
- Architekci I
- Architekci II
- Architekci III
- Architekci IV
Każda grupa wybiera lidera, który koordynuje pracą. Istne
jest, aby każdy z uczestników był zaangażowany w proces pracy( wyszukiwanie i
porządkowanie informacji, tworzenie prezentacji oraz wykonanie bryły wg
instrukcji. Wspólnie pracujecie na efekt końcowy dla danej grupy.
Kolejne kroki przy pracy:
Przygotowujecie
prezentację multimedialną wzorując się na danym planie pracy:
Ø
Wyszukajcie informacje, które definiują to pojęcie,
podają pierwszych projektantów, pierwsze budowle,
Ø
Wyszukajcie informacje o wykorzystaniu danej
bryły we współczesnych budowlach(w Polsce, świecie),
Ø
Wyszukajcie informacje techniczne o cechach
budynków w formie kopuły geodezyjnej,
Ø
Wyszukajcie informacje o projektach
realizowanych przez firmy w szkołach o profilu rolniczym, ( szklarnie w
kształcie kopuł geodezyjnych, cele takich budowli),
Ø
Wyszukajcie informacje o wykorzystaniu modelu
danej bryły przy projektowaniu krajobrazów w małych miejscowościach- projekty
ogrodów,
Ø
Wyszukajcie instrukcje(opis, film) podające sposób
wykonania modelu kopuły geodezyjnej,
Ø
Zebrane informacje odpowiednio wyselekcjonujcie,
uporządkujcie i wykonajcie prezentację
Wykonajcie
jeden model wielościanu w kształcie
kopuły geodezyjnej.
Źródła informacji:
Ponadto możecie korzystać z innych źródeł informacji, które
pozwolą w pełni zrealizować temat.
Również przewidziane są konsultacje z nauczycielem w
ustalonych terminach.
Ewaluacja:
Wymiar
|
Poziom
wykonania
|
Punkty
|
|||
Początkujący
1
|
Rozwijający się
2
|
Zaawansowany
3
|
Ekspert
4
|
||
1. Wartość merytoryczna prezentacji,
selekcja informacji oraz ich przetwarzanie
|
Niewłaściwie
dobrane informacje. Brak uporządkowania w informacjach. Temat nie
w pełni
zrealizowany.
|
Słabo dobrane
informacje, nie w pełni uporządkowane.
Zawarte informacje nie pozwalają na pełną realizację tematu.
|
Dobrze dobrane
informacje. Temat zrealizowany w sposób bardzo czytelny.
Uwzględnione są
własne opracowania informacji.
|
Prezentacja
przygotowana w sposób perfekcyjny. Poza podanymi źródłami wykorzystane inne.
Informacje są wyselekcjonowane, uporządkowane. Zawarte są wnioski, opinie.
|
|
2. Forma graficzna, estetyka
wykonania prezentacji
|
Brak
staranności w pracy, błędy stylistyczne. Bardzo uboga szata graficzna.
|
Praca staranna,
stylistyka poprawna, bardzo mało elementów graficznych.
|
Praca
wykonana bardzo starannie. Stylistyka poprawna. Dużo zdjęć właściwie
dobranych. Ciekawa szata graficzna. Uczniowie potrafią bardzo dobrze
posługiwać się programem PowerPoint.
|
Praca
wykonana w sposób niekonwencjonalny. Uczniowie w sposób bardzo ciekawy
opracowali zebrane informacje. Dużo zdjęć odpowiednio dobranych
|
|
3. Współpraca w grupie, komunikacja z nauczycielem
|
Współpraca
w grupie niewłaściwa, nie wszyscy są
zaangażowani w pracę.
Brak
komunikacji z nauczycielem.
|
Większość
pracy jest wykonywana indywidualnie. Brak współpracy w grupie. Sporadyczna
komunikacja z nauczycielem
|
Właściwa
organizacja pracy w grupie.
Wszyscy
uczestniczą w pracy grupy. Właściwa komunikacja z nauczycielem.
|
Bardzo
dobra współpraca w grupie. Współodpowiedzialność
za efekty
pracy.
Właściwa
komunikacja z nauczycielem
|
|
4. Sposób zaprezentowania przygotowanej prezentacji
|
Prezentacja
przedstawiona w sposób mało czytelny. Uczniowie popełniają błędy merytoryczne oraz gramatyczne podczas
prezentacji słownej.
|
Właściwy
sposób zaprezentowania pracy. Dobry kontakt z odbiorcą . Ale całość
prezentacji ustnej nie wykracza poza standardy.
|
Prezentacja
ustna tworzy logiczną całość. Prezentacja jest bardzo przejrzysta i interesująca.
Bardzo dobry
kontakt z odbiorcą.
|
Prezentacja ustna
przedstawiona w sposób czytelny, logiczny, oryginalny.
Bardzo dobry kontakt z odbiorcą. Właściwa komunikacja niewerbalna.
|
|
Skala ocen:
Skala ocen
- stopień |
Ilość punktów
|
celujący
|
16 pkt
|
bardzo dobry
|
14-15 pkt
|
dobry
|
12-13 pkt
|
dostateczny
|
8-11 pkt
|
dopuszczający
|
4-7 pkt
|
niedostateczny
|
< 4 pkt
|
Podsumowanie: Jak zauważyłam problem, który wam podsunęłam
spotkał się z zainteresowaniem. Potraficie porządkować informacje z Internetu i
wykazać ich użyteczność. Dzięki tym
informacjom dowiedzieliście się , jak nie do przecenienia jest rola matematyki we
współczesnym świecie.
Przewodnik dla nauczyciela:
WebQuest jest jedną z
metod pracy projektowej z
uczniami.
Metoda inspiruje uczniów do
wykonywania zadania, które zaplanował nauczyciel. Motywuje do samodzielnego
poszukiwania wiedzy, która jest
odpowiednio przetwarzana w celu
opracowania właściwego problemu.
Pozwala na doskonalenie
umiejętności wykorzystania technologii informacyjnej i komunikacyjnej w
nauczaniu. Ponadto mobilizuje uczniów do
współpracy w grupie. Zachęcam do stosowania tej metody pracy z uczniami.
Opracowała:
Jolanta Baleja
Autor
/ Autorzy karty (imię, nazwisko):
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz