Projekty

Przykład projektu dla klasy 5.



INSTRUKCJA PROJEKTU:

TEMAT:  PROCENT – prezentacja w PowerPoint.

1.     CELE:
§  zainteresować odbiorcę,
§  zebrać i uporządkować posiadane wiadomości,
§  wskazać na praktyczne wykorzystanie pojęcia procent w realiach życia

2.     ZADANIA:
§  zaprojektować stronę tytułową  - SLAJD 1(hasło, grafika; )
§  korzystając z podręczników , zbiorów zadań, prasy, Inernetu itp. stworzyć sytuację, która zaintryguje danym problemem- tzw. Starter (SLAJD 2),
§  pojęcie procentu, jako ułamka(graficznie), - SLAJD 3-4,
§  zamiana ułamka na procenty i  odwrotnie  - SLAJD 5,
§  obliczenia : procentu danej liczby – SLAJD 6,
§  znajdowania liczby ,gdy dany jest jej procent  - SLAJD 7,
§   obliczenia jakim procentem jednej liczby jest druga liczba- SLAJD 8,
§   podać przykłady i zastosowanie w zadaniach tekstowych o tematyce dla danej grupy-  SLAJD 9-10,

§  wybrać dwa   diagramy (słupkowy i kołowy) z prasy, rocznika statystycznego lub książki i dokonać analizy( wnioski) na podstawie tego wykresu- SLAJD 11,

Tematy dla grup:

q  Powierzchnia lądów, wód, oceanów.
q  Wpływ człowieka na środowisko.
q  Wielkość produkcji w firmach.
q  Procenty w banku.
q  Zakup sprzętu elektronicznego.

3.     CZAS PRACY:
3 tygodnie
konsultacje: co tydzień
prezentacja: 10 minut dla grupy

4.     KRYTERIA OCENY
q  Pomysł, niepowtarzalność,
q  Poprawność merytoryczna
q  Zgodność z instrukcją
q  Estetyka pracy,
q  Strona graficzna,
q  Samoocena uczestników grupy i pojedynczego ucznia
q  Prezentacja- ocena nauczyciela i odbiorców,



"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""




Karta WebQuest
dla klasy 3 Gimnazjum

Przedmiot/ Przedmioty:    Matematyka

Tytuł zadania:  Kopuły geodezyjne  -  futuryzm w architekturze

Wprowadzenie:   Celem projektu, który wykonacie jest dostrzeżenie matematyki w wielu dziedzinach życia, również w architekturze.
Zadanie, które jest przed wami ma uświadomić, w jaki sposób można wykorzystać geometrię w projektowaniu budynków w formie wielościanów zwanych kopułami geodezyjnymi.


Zadanie:
Efektem waszej pracy ma być prezentacja multimedialna wykonana w programie PowerPoint.
Uzyskane informacje dotyczące budowli w formie kopuły geodezyjnej należy uporządkować. W prezentacji proszę podać najbardziej znane budowle w Polsce oraz za granicą i ocenić, jakie argumenty przemawiają za rosnącym wciąż zainteresowaniem tego typu budowli. Uwzględnijcie również instrukcję budowy szkieletu kopuły geodezyjnej, który wykorzystacie w celu wykonania bryły.




Proces:  
Podział na grupy 5 osobowe,
  1. Architekci I
  2. Architekci II
  3. Architekci III
  4. Architekci IV
Każda grupa wybiera lidera, który koordynuje pracą. Istne jest, aby każdy z uczestników był zaangażowany w proces pracy( wyszukiwanie i porządkowanie informacji, tworzenie prezentacji oraz wykonanie bryły wg instrukcji. Wspólnie pracujecie na efekt końcowy dla danej grupy.
Kolejne kroki przy pracy:
Przygotowujecie prezentację multimedialną wzorując się na danym planie pracy:
Ø  Wyszukajcie informacje, które definiują to pojęcie, podają pierwszych projektantów, pierwsze budowle,
Ø  Wyszukajcie informacje o wykorzystaniu danej bryły we współczesnych budowlach(w Polsce, świecie),
Ø  Wyszukajcie informacje techniczne o cechach budynków w formie kopuły geodezyjnej,
Ø  Wyszukajcie informacje o projektach realizowanych przez firmy w szkołach o profilu rolniczym, ( szklarnie w kształcie kopuł geodezyjnych, cele takich budowli),
Ø  Wyszukajcie informacje o wykorzystaniu modelu danej bryły przy projektowaniu krajobrazów w małych miejscowościach- projekty ogrodów,
Ø  Wyszukajcie instrukcje(opis, film) podające sposób wykonania modelu kopuły geodezyjnej,
Ø  Zebrane informacje odpowiednio wyselekcjonujcie, uporządkujcie i wykonajcie prezentację
Wykonajcie jeden  model wielościanu w kształcie kopuły geodezyjnej.




Źródła informacji:

Ponadto możecie korzystać z innych źródeł informacji, które pozwolą w pełni zrealizować temat.
Również przewidziane są konsultacje z nauczycielem w ustalonych terminach.




Ewaluacja:

Wymiar
Poziom wykonania
Punkty
Początkujący
1
Rozwijający się
2
Zaawansowany
3
Ekspert
4
1. Wartość merytoryczna prezentacji, selekcja informacji oraz ich przetwarzanie
Niewłaściwie dobrane informacje. Brak uporządkowania w informacjach. Temat nie
w pełni zrealizowany.
Słabo dobrane informacje, nie w pełni uporządkowane.
Zawarte informacje  nie pozwalają na pełną realizację tematu.
Dobrze dobrane informacje. Temat zrealizowany w sposób bardzo czytelny.
Uwzględnione są własne opracowania informacji.
Prezentacja przygotowana w sposób perfekcyjny. Poza podanymi źródłami wykorzystane inne. Informacje są wyselekcjonowane, uporządkowane. Zawarte są wnioski, opinie.

2. Forma graficzna, estetyka wykonania prezentacji
 Brak staranności w pracy, błędy stylistyczne. Bardzo uboga szata graficzna.
 Praca staranna, stylistyka poprawna, bardzo mało elementów graficznych.
 Praca wykonana bardzo starannie. Stylistyka poprawna. Dużo zdjęć właściwie dobranych. Ciekawa szata graficzna. Uczniowie potrafią bardzo dobrze posługiwać się programem PowerPoint.
 Praca wykonana w sposób niekonwencjonalny. Uczniowie w sposób bardzo ciekawy opracowali zebrane informacje. Dużo zdjęć odpowiednio dobranych

3. Współpraca w grupie, komunikacja z nauczycielem
 Współpraca w grupie niewłaściwa, nie wszyscy są  zaangażowani w pracę.
Brak komunikacji z nauczycielem.
 Większość pracy jest wykonywana indywidualnie. Brak współpracy w grupie. Sporadyczna komunikacja z nauczycielem
 Właściwa organizacja pracy w grupie.
Wszyscy uczestniczą w pracy grupy. Właściwa komunikacja z nauczycielem.
 Bardzo dobra współpraca w grupie. Współodpowiedzialność
za efekty pracy.
Właściwa komunikacja z nauczycielem

4. Sposób zaprezentowania przygotowanej prezentacji
 Prezentacja przedstawiona  w sposób  mało czytelny. Uczniowie popełniają  błędy merytoryczne oraz gramatyczne podczas prezentacji słownej.
 Właściwy sposób zaprezentowania pracy. Dobry kontakt z odbiorcą . Ale całość prezentacji ustnej nie wykracza poza standardy.
 Prezentacja ustna tworzy logiczną całość. Prezentacja jest  bardzo przejrzysta i interesująca.
Bardzo dobry kontakt z odbiorcą.
 Prezentacja ustna
przedstawiona w sposób czytelny, logiczny, oryginalny. Bardzo dobry kontakt z odbiorcą. Właściwa komunikacja niewerbalna.











Skala ocen:
Skala ocen
- stopień
Ilość punktów
celujący
16 pkt
bardzo dobry
14-15 pkt
dobry
12-13 pkt
dostateczny
8-11 pkt
dopuszczający
4-7 pkt
niedostateczny
< 4 pkt


Podsumowanie: Jak zauważyłam problem, który wam podsunęłam spotkał się z zainteresowaniem. Potraficie porządkować informacje z Internetu i wykazać ich użyteczność.  Dzięki tym informacjom dowiedzieliście się , jak  nie do przecenienia jest rola matematyki we współczesnym  świecie.


Przewodnik dla nauczyciela:
WebQuest  jest jedną z  metod pracy  projektowej z uczniami.
Metoda inspiruje uczniów do wykonywania zadania, które zaplanował nauczyciel. Motywuje do samodzielnego poszukiwania wiedzy, która jest
odpowiednio przetwarzana w celu opracowania właściwego problemu.
Pozwala na doskonalenie umiejętności wykorzystania technologii informacyjnej i komunikacyjnej w nauczaniu. Ponadto  mobilizuje uczniów do współpracy w grupie. Zachęcam do stosowania tej metody pracy z uczniami.






Opracowała: Jolanta Baleja
Autor / Autorzy karty (imię, nazwisko):















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz